Mýty o stravě kojících matek

Kolem stravy kojících žen panuje mnoho mýtu a předsudků. Mnoho maminek tak v důsledku toho vyřadí ze svého jídelníčku mnoho hodnotných potravin. Většinou tím však netrpí samo miminko, nýbrž maminka, protože mléko se vytváří na základě potřeb miminka ze zásob ženy. Strava během kojení tak má velký význam hlavně pro maminku, aby nestrádala.

  • Kojící maminka by měla hodně jíst

Je pravda, že během kojení se navyšuje energetický příjem přibližně o 500 kcal. Avšak již během těhotenství si žena vytváří energetické zásoby, které kojení následně přirozeně odbourává. Přibývání na váze během těhotenství je tedy přirozená příprava na kojení. Kojení je proto pak skvělou přirozenou cestou, jak se těchto zásob postupně zbavit a vrátit se tak plynule na svou původu hmotnost. Zvýšený příjem z potravy se tedy doporučuje POUZE těm maminkách, které jsou na hranici podváhy a jejichž hmotnost je riziková. U ostatních žen není třeba navyšovat porce. Je však velmi důležité, zaměřit se především na kvalitu, nikoli na kvantitu jídla. Maminka, která kojí může jíst tedy tak, jak byla zvyklá, co se týče množství.

  • Kojící žena se musí vyhnout všemu nadýmavému

Není prokázáno, že by se látky z nadýmavých potravin dostaly do mateřského mléka. To samé platí pro bublinkové nápoje. Mnoho žen po porodu trpí na nadýmání ať už nadýmavé potraviny ve stravě jsou či ne. Stejně tak miminka. Trávicí trakt miminek se postupně osidluje a během toho dochází u dětí k nadýmání. U některých více, u některých téměř vůbec. Nadýmání miminek bývá mnohem častěji spojeno s nesprávnou technikou kojení, špatným přisátím a nevhodným oblékáním (např. příliš těsná guma u tepláčků). Pokud maminka vypozoruje souvislost mezi tím co jí a trávicími problémy miminka, je vhodné se na to pak zaměřit a zkusit některé potraviny vyloučit. Vylučovat však paušálně z jídelníčku všechny nadýmavé potraviny je nesmysl.

  • Pikantní a kořeněná jídla je potřeba se stravy kojící ženy vyloučit

Není to pravda. Chuť mateřského mléka se mění jak v průběhu dne, tak i v průběhu jednoho kojení. Miminka naopak preferují změny chuti mateřského mléka, což je i přirozeně připravuje na pestrost chutí pevné stravy. Je naopak velmi žádoucí, aby maminka měla stravu co nejpestřejší. Důvodem, proč koluje ve společnosti toto doporučení je spíše to, aby maminka nepodráždila zbytečně svůj trávicí systém. Pokud jste na kořeněná jídla a pikantní jídla běžně zvyklá, není důvod je během kojení ze stravy vyloučit.

  • Kojící matka by se měla vyhýbat všem alergenům v potravinách

Určitě ne. Někdy se může stát, že miminka zareagují například kožními projevy na nějaký alergen. Zkušenost je však taková, že nejčastější alergie nezpůsobují samy potraviny, nýbrž konzervanty. Když si tedy dáte např. hotovou rajčatovou omáčku na těstoviny a miminko se následně osype, neznamená to, že po domácí rajčatové omáčce se osype také. Je proto vhodné tyto potraviny vypozorovat a vyzkoušet je v různých formách. Nejčastější alergické projevy bývají na konzervant, bílkovinu kravského mléka, vejce či citrusy.

  • Při kojení žena nesmí jíst syrové maso a plísňové sýry

Riziko těchto potraviny pro kojící matky není nikterak vyšší než pro jiného člověka. Pokud by se stalo, že se nakazíte nějakými parazity či bakteriemi, je to riziko hlavně pro vás, nikoli pro miminko. Nemusíte se tedy bát, že byste konzumací těchto potravin své dítě ohrozila.

  • Kojící žena musí pít více

Ano i ne. Je vhodné, aby maminka dbala na dostatečný příjem tekutin. Bohužel zkušenosti je taková, že ženy během dne pijí málo a na noc do sebe nalijí litr kojícího čase. Dochází pak zbytečně k přetěžování ledvin na noc. Je proto důležité pít dostatečně hlavně během dne, ideálně si z toho udělat rituál.

  • Alkohol, káva a čaje jsou při kojení zakázány

2-3 šálky kávy jsou úplně v pořádku, stejně jako 1 pivo, či sklenka vína. Množství alkoholu přecházející do mateřského mléka odpovídá množství alkoholu v krvi matky (a alkohol se v krvi měří na promile). Pití alkoholu během kojení zvyšuje spíš riziko, že matka nebude schopná se o dítě postarat, upustí ho, či ho zalehne. Není tedy nutné, abyste dodržovali časový odstup mezi pitím alkoholu a kojením, mléko odstříkávali a vylévali, či nabízeli umělé mléko místo kojení. Množství alkoholu v mléce je totiž naprosto zanedbatelné. Světově uznávaný farmaceut Thomas Hale ve svojí knize na základě vědeckých studií píše, že „absolutní množství (dávka) alkoholu, které se do mateřského mléka dostává, je ve všeobecnosti nízké a je funkcí hladiny v krvi matky“. Jinými slovy to znamená, že toto pro děťátko nepředstavuje žádný problém, protože v mateřském mléce je množství, o kterém nemá smysl uvažovat.

  • Kojící maminka by neměla sportovat

Toto tvrzení mnozí odůvodňují tím, že při sportu se vylučuje do mléka kyselina mléčná, která může ovlivnit chuť a kvalitu mateřského mléka. Pravdou však je, že kojení není překážkou pro cvičení. Důkazem toho jsou příběhy olympijských sportovkyň, které normálně kojí během sportování. Kyselina mléčná je v mateřském mléce přítomna vždy a nijak negativně neovlivňuje chuť mateřského mléka. Sport nemá vliv na kvantitu ani na kvalitu mateřského mléka. Jediné riziko, které může sport při kojení představovat, je to, že maminka začne příliš mnoho času trávit bez miminka a prodlouží se tak pauzy mezi jednotlivým kojením, což samozřejmě vliv na kojení má. Pokud navíc miminko v době nepřítomnosti matky dostane dudlík, či lahev s umělým mlékem, je to cesta k problémům s kojením.

Komentáře